تنظیمکنندهها میخواهند زمان بیشتری را به دلالهای خودرو که احتمالاً با سیل ادعاهای ناشی از توافقهای مالی نادرست فروخته میشوند، بدهند.
تصمیم قضات دادگاه استیناف حماسهای را در مورد پرداختهای مخفی پورسانت باز کرده است و خریداران احتمالاً در صف پرداختهایی هستند که مجموعاً میلیاردها پوند دارند.
اکنون اداره رفتار مالی (FCA) در حال رایزنی برای دادن زمان اضافی به معاملهگران برای رسیدگی به شکایات است.
با این حال، وکلای دادگستری می گویند که این می تواند غرامتی را که باید به خریداران خودرو که ممکن است رضایت آگاهانه خود را برای پرداخت کمیسیون اعلام نکرده باشند، به تاخیر بیاندازد.
چه کسی ممکن است در صف پرداخت ها باشد؟
اکثریت قریب به اتفاق خودروهای نو و بسیاری از خودروهای دست دوم با قراردادهای مالی خریداری می شوند.
هر سال حدود دو میلیون به این روش فروخته میشود و مشتریان یک سپرده اولیه و سپس هزینه ماهانه با بهره برای وسیله نقلیه میپردازند.
در یک سلسله تحولات پیچیده و درازمدت، بسیاری از این توافقات مورد بررسی قرار گرفته اند.
در سال 2021، FCA معاملاتی را که در آن فروشنده از وام دهنده کمیسیون دریافت می کرد، بر اساس نرخ بهره ای که از مشتری دریافت می کرد، ممنوع کرد. گفت که این انگیزه ای را برای خریدار فراهم می کند تا نرخ بهره بالاتر از حد لازم را دریافت کند.
از ژانویه، در حال بررسی این موضوع است که آیا باید قبل از سال 2021 به افرادی که دارای این معاملات هستند غرامت پرداخت شود یا خیر.
این باعث ایجاد چشم انداز بانک ها و سایر وام دهندگان برای پرداخت میلیون ها پوند شده است.
ماه گذشته، تصمیمی در دادگاه استیناف، شبکه افرادی را که میتوانستند غرامت دریافت کنند، افزایش داد و به طور بالقوه صورت حساب نهایی وام دهندگان را به میلیاردها پوند افزایش داد.
چرا تصمیم داوران اینقدر مهم بود؟
در حالی که تحقیقات اولیه ترتیبات کمیسیون اختیاری را احاطه کرد که در سال 2021 ممنوع شد، تصمیم دادگاه استیناف دامنه را برای هر کمیسیون مالی خودرو گسترش داد.
سه قاضی به اتفاق آرا موافقت کردند که پرداخت هر گونه کمیسیون به فروشنده بدون رضایت آگاهانه خریدار از سوی وام دهنده غیرقانونی است.
به عبارت دیگر، باید به طور واضح به مشتریان گفته شود که چقدر کارمزد پرداخت می شود و با آن موافقت کنند، بدون اینکه این جزئیات در شرایط و ضوابط وام مدفون شود.
این جلسه شامل پرونده آزمایشی مارکوس جانسون، 34 ساله، از Cwmbran، Torfaen بود که اولین خودروی خود – سوزوکی سوئیفت – را در سال 2017 خرید.
به او اطلاع داده نشد که به نمایندگی خودرو 25 درصد کمیسیون پرداخت می شود که به مبلغی که باید بازپرداخت می کرد اضافه شد.
او گفت: “من چند سند را امضا کردم و سپس با ماشین رفتم.” به بی بی سی گفت.
او گفت که هنگام خرید ماشین هیچ گزینه ای جز استفاده از منابع مالی نداشته و فهمیدن این که پول اضافی برداشته شده است، آن را “دلخراش” توصیف کرد.
او گفت: “کسی که در آن زمان در شرایط من بود و نمی توانست آن نوع ماشین قدیمی را با پول نقد بخرد، شما از مالی استفاده می کردید.”
پس از تصمیم قاضی به نفع او – و دو خریدار دیگر خودرو – بانک ها میلیون ها پوند را برای غرامت احتمالی کنار گذاشته اند. سایر وام دهندگان به طور موقت هرگونه معامله جدید را متوقف کرده اند.
به گفته تحلیلگران، تصور می شود که هزینه غرامت می تواند به 16 میلیارد پوند برسد.
رگولاتور چگونه پاسخ داده است؟
FCA گفت که این تصمیم می تواند منجر به دریافت سیل شکایات جدید توسط فروشندگان شود.
برخی ممکن است از افرادی باشند که قبلا به آنها گفته شده بود که هیچ ادعایی برای غرامت ندارند زیرا ترتیب کمیسیون اختیاری ندارند.
رگولاتور در حال رایزنی در مورد تمدید زمان فروشندگان خودرو برای پاسخگویی به شکایات است.
همچنین از دادگاه عالی میخواهد که در مورد تجدیدنظر در حکم دادگاه تجدید نظر سریع تصمیم بگیرد.
اگر به آن برسد، یک سیستم جبرانی منظم می خواهد.
انجمن مالی و لیزینگ، نهاد تجاری ارائه دهندگان مالی موتور، طرح FCA را یک “حرکت معقول” توصیف کرد.
با این حال، دیگران این سوال را مطرح کردهاند که آیا این باعث تاخیر بیشتر در پرداخت غرامت برای کسانی میشود که این قراردادها را به اشتباه فروختهاند.